Partea întunecată a slăbitului. Când este dăunătoare pierderea în greutate?

Pare evident că, dacă excesul de greutate este dăunător, atunci pierderea în greutate trebuie să fie sănătoasă. Cu toate acestea, există multe indicii care arată că nu este deloc așa… Sunt dietele de slăbire cu adevărat bune pentru sănătate? Când este dăunătoare pierderea în greutate?

Pierderea în greutate și dietele de slăbire sunt încă subiecte populare în fiecare societate și indiferent de sex. Se poate slăbi pentru frumusețe sau pentru modă. Se poate face, de asemenea, pentru sănătate. Cu toate acestea, ori de câte ori luați decizia de a slăbi, gândiți-vă bine, deoarece cercetările moderne dezvăluie partea întunecată a slăbitului. Nu există nicio îndoială că a fi semnificativ supraponderal este dăunător. „Supraponderalitatea semnificativă” este o greutate corporală care depășește 30 la sută din greutatea ideală, așa cum este definită de tabele. O astfel de supraponderabilitate crește riscul de atac de cord și crește riscul de diabet, de asemenea, implică riscul altor boli și, prin urmare, al unei morți premature. prin urmare, ar părea logic ca, dacă cineva este supraponderal, să înceapă să slăbească pentru a-și îmbunătăți sănătatea. Din păcate, o astfel de concluzie este greșită. Mai mult, atunci când vorbim despre excesul de greutate, ne referim adesea la persoane a căror carcasă nu depășește deloc 30% din „greutatea corporală ideală”. Iar o astfel de supraponderabilitate are consecințe diferite față de „supraponderabilitatea semnificativă”. În al treilea și ultimul rând, termenul „supraponderal” în sine este inexact….

Young woman choosing between apple and big sandwich standing in front of the refrigerator full of vegetables and fruits

Mitul greutății ideale

Experții folosesc tabele de „greutate ideală” care arată cât „ar trebui” să cântărească o femeie sau un bărbat mediu de o anumită înălțime. Depășirea acestei greutăți este definită ca fiind supraponderală. Totuși, aceasta este o simplificare grosolană – este posibil să cântărești mai mult decât „norma” pentru că mănânci prea mult în mod nesănătos și nu faci exerciții fizice ani de zile – un astfel de exces de greutate este într-adevăr nesănătos. Cu toate acestea, este posibil să depășești „greutatea ideală” pentru că ai un fizic puternic, oase groase, masive, grele și un metabolism lent.

Dacă excesul de greutate se datorează acestor factori, nu înseamnă neapărat că sunteți „supraponderal în mod nesănătos”. De asemenea, tabelele privind „greutatea ideală” nu iau în general în considerare vârsta. Acest lucru se datorează faptului că ele presupun implicit că o persoană de 20 de ani și una de 50 de ani de aceeași înălțime ar trebui să cântărească la fel. Cu toate acestea, pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, metabolismul lor încetinește în mod natural, ceea ce înseamnă că greutatea care indică supraponderabilitate la o persoană de 20 de ani înseamnă ceva diferit la o persoană de 50 de ani.

Cum vă dăunează dieta?

În primul rând, pierderea în greutate este ineficientă. După ce pierd în greutate prin dietă, cel puțin 90% dintre oameni vor reveni la greutatea lor anterioară și, adesea, chiar o vor depăși. Acest lucru se datorează faptului că dietele declanșează mecanismele necruțătoare ale organismului nostru, determinate genetic, de adaptare la foame. Atunci când slăbește, organismul își schimbă metabolismul pentru a obține mai multe calorii dintr-o anumită cantitate de alimente și începe să își acumuleze rezerve acolo unde este posibil. Este un pic ca și cum ai începe să te gândești: „Din moment ce există o lipsă de alimente acum, trebuie să te pregătești pentru o astfel de eventualitate în viitor și să îți formezi rezerve”. La figurat vorbind – dacă unul dintre cei doi gemeni identici a ținut o dietă, atunci când dieta se va încheia, el va mânca la fel de mult ca celălalt geamăn și va lua în greutate, în timp ce primul nu va face acest lucru. În cele din urmă, individul simte că poftele sale cresc și aceeași cantitate de mâncare declanșează o creștere mai mare a obezității. Aceste mecanisme metabolice sunt cu atât mai pronunțate cu cât cineva a folosit mai des dieta în trecut.

De asemenea, au apărut recent dovezi că fluctuațiile de greutate induse de diete sunt mai periculoase pentru sănătate decât excesul de greutate în sine!
Dietele ne strică sănătatea și într-un alt mod – atât dietele reușite, cât și cele nereușite cresc riscul de depresie. Dietele eșuate scad, în general, stima de sine, deoarece, deși revenirea la greutatea anterioară nu se datorează lipsei de voință, ci mecanismelor fiziologice pe care evoluția le-a încorporat în corpul nostru de-a lungul a sute de mii de ani de gestionare a foamei de către specia noastră, oamenii interpretează, în general, incapacitatea de a menține o greutate scăzută după o dietă ca pe o dovadă că au „eșuat” și se resemnează pentru aceasta. Aceste resentimente, scăderea stimei de sine, erodarea respectului de sine și a încrederii în sine reprezintă combustibilul caloric al depresiei. Pe de altă parte, uneori este posibil să se mențină o greutate scăzută după o dietă, dar cu prețul alimentării continue a organismului cu mai puțină hrană. După cum spunea un model: „De o duzină de ani îmi este foame tot timpul…”. La rândul său, malnutriția se corelează puternic cu stările depresive. Mulți psihologi cred că epidemia de depresie care se răspândește în prezent în lumea noastră occidentală se datorează, printre altele, modei de a pierde în greutate.

Slăbire de succes

Ce se întâmplă cu cei care au reușit să își mențină greutatea după ce dieta s-a încheiat? Un studiu a comparat persoanele care și-au menținut în mod continuu aceeași greutate corporală de la vârsta de 20 de ani cu cele care au luat treptat în greutate, dar nu mai mult de 10-12 kg. S-a dovedit – în mod surprinzător – că cei a căror greutate a crescut treptat au fost puțin mai puțin predispuși (!) să sufere un atac de cord decât cei care au rămas slabi.

Se pare că o creștere graduală în greutate la vârsta mijlocie este un proces normal și… sănătos! Toate acestea sugerează că, dacă cuiva îi trece prin cap să înceapă o dietă pentru a-și îmbunătăți sănătatea (și, odată cu intrarea în vârsta mijlocie, mulți oameni încep să se gândească la asta), este mai bine să reziste tentației.

A urma o dietă este probabil mai periculos decât a fi supraponderal cu cel mult 30 de procente. din „greutatea corporală ideală”! Dacă vrem să avem grijă de sănătatea noastră, este mai bine să ne bazăm pe exerciții fizice moderate și pe o alimentație sănătoasă decât pe diete.

Consecințele periculoase ale efectului yo-yo

Acum, cineva ar putea gândi: „OK, poate că după o dietă te întorci la greutatea anterioară, dar ești mai slab pentru o vreme, iar asta este sănătos pentru organism”. Din nefericire, nimic mai departe de adevăr… Cercetările efectuate de Hammond și colegii săi au arătat că bărbații care slăbesc și apoi se îngrașă la loc sunt de până la două ori (!) mai predispuși la un atac de cord decât cei a căror greutate corporală a crescut doar treptat în ultimii 25 de ani, dar care nu au slăbit niciodată. Riscul de atac de cord crește cu cât un bărbat a trecut mai des printr-un ciclu de pierdere în greutate/încetinire a greutății. Rezultate similare au fost găsite și în cazul femeilor – dacă au urmat o dietă și apoi au revenit la greutatea anterioară, acestea devin cu cel puțin 30% mai predispuse să moară de atac de cord! Acest lucru se datorează, probabil, faptului că pierderea în greutate în sine reprezintă o presiune uriașă asupra organismului, iar fluctuațiile de greutate se traduc printr-o presiune, de exemplu, asupra sistemului cardiovascular și a inimii. Poate că ele pun presiune și asupra altor sisteme.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top